perjantai 5. helmikuuta 2016

Runoja koirista

Näin Runebergin päivän kunniaksi etsiskelin kirjoistani muutaman runon, lausahduksen, mietelmän tai vastaavan koirista ja laitetaanpa nyt ihan ensimmäiseksi vielä pieni katkelma itsensä Runebergin runosta Vanhus.

On vanhus mulle kuningas,
kun elon ehtii kannikas,
ja matka kääntyy loppumaan,
niin voittoisa, niin suuri vaan.
Johan Ludvig Runeberg


"Koittaa lumoava ilta..."
Ja niin siinä vain käy:
Haukkuvien, hyppivien, pikkuisten
koiranpentujen kuhiseva kasa - josta yksi
pistää esiin kuin tähti.
Sinun koiranpentusi.
Pam Brown


Tulet kotiin. Koiranpentu hyppää sinua vasten.
"Missä sinä oikein olet ollut? Viivyit niin kauan.
Minulla oli sinua ihan hirmuinen ikävä.
Minä rakastan sinua ihan hirmuisesti.
Mitä laukussa on? Onko siellä jotain minulle?
Annahan kun lipaisen korvaasi.
Anna minun pureksia käsineitäsi.
Sinä olet KOTONA!"
Pam Brown


Silkasta elämänilosta juoksenteleva koira on
onnellisuuden henkilöitymä.
Peter Gray


Lemmikin hankkiminen on sitoutumista vuosien
huolenpitoon ja toveruuteen - tietäen eron
olevan vääjäämättä edessä. Ja niin
me opimme elämään täyttä elämää,
nauttimaan jokaisesta hetkestä.
Pam Brown


Koirasta on se suuri ilo,
että kun sen kanssa heittäytyy höperöksi,
se ei ainoastaan pidättäydy panettelusta,
vaan heittäytyy höperöksi itsekin.
Samuel Butler


Koira tulee illalla kotiin.
Kun se kiertyy paikalleen ja nukahtaa,
alkaa sen sydänlämpö levitä huoneisiin.
Risto Rasa

3 kommenttia:

  1. Kiva kun kävitte blogissamme :) Jostain syystä kommenttisi julkaiseminen ei vaan onnistu, yritin kännykältä ja pöytäkoneelta, mutta sama juttu. Harmi :(
    Ihana banneri blogissasi =D Ja mainio toi aforismi-kooste, joista Risto Rasan runo/aforismi on vaan aina se paras, mitä koirista on kirjoitettu.

    Luin muuten Risto Rasan kommentin, jossa hän totesi runojensa lähentyvän aforismeja tyyliltään. Ja se on kyllä totta, käyvät molemmista, tarpeen mukaan.

    Iloista laskiaista teidän tiimille! Jos vielä poikkeat kommentoimaan, yritän uudelleen, onnistuuko julkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä mulle näkyy se mun kommentti, että on se siellä, tassukylpyjen syykin taisi selvitä. :) Ja kiitos! Samaa mieltä olen tuosta Risto Rasan tekstistä, se vaan on niin totta.

      Poista
    2. No nyt löyty kommenttisi, etsin ihan väärästä paikasta =D

      Poista