torstai 16. heinäkuuta 2015

Agilityvalmennus

Viime kesänä käytiin Mestan kanssa kahdesti agilityvalmennuksessa (eka & toka), eilen käytiin tälle kesälle ensimmäistä kertaa ja kouluttajana oli Pirjo Yli-Juuti (osallistunut agilityn pm- ja mm-kisoihin, video), josta tykkäsin kyllä kovasti. Sain taas hyvää muistutusta siitä, miten Mesta osaa ja tekee, kunhan vain itse osaisin ja tekisin... Kouluttajakin kehui, miten nätisti Mesta tulee ohjaukseen mukaan ja käännöksetkin saatiin laajojen kaarrosten sijaan tosi tiukiksi, kun vaan itse liikuin oikein kertoen koiralle tulevaa suuntaa (okei, rimatkin oli tosi alhaalla tehden kääntymisen korkeita rimoja helpommaksi, mutta kyllä mä saan koiran ohjattua kaarteluun näillä minirimoillakin...). Mesta on kyllä mulle hyvä opettaja ohjauksen suhteen, koska se lopettaa samantien tekemisen (tai siis menee esteistä ohi), jos itse lopetan ohjauksen tai olen puolihuolimaton. Lumes antoi kaikki mun virheet anteeksi ja teki aina hyvää rataa mun sinne tänne sohimisesta huolimatta, mutta Mestan kanssa mun pitää kyllä itsekin alkaa opetella asioita.

Sinänsä jännä juttu, että olen pitämilläni agilityn alkeis- ja jatkokursseilla osannut kyllä neuvoa kurssilaisia niistä asioista, missä itse aina teen virheitä, mutta itseään ei osaa katsoa samalla tavalla (ehkä juuri siksi, että omaa tekemistään ei pysty näkemään toisin kuin niitä kurssilaisia) ja korjata omia virheitään. Mulla oli jo Lumeksen kanssa se ongelma, että saattelin sitä ihan liikaa esteille, jolloin tiukkojen käännösten sijaan tulee niitä laajoja kaarroksia, ja kerran yksityisvalmennuksessakin sitä koiran jättämistä itsenäiseen suoritukseen harjoiteltiin. Edelleen teen silti Mestankin kanssa juuri samaa, vaikka kouluttajakin sanoi, että se kyllä kiinnittyy hyppyihin niin hyvin, että ihan rohkeasti pystyisin kääntyillä itse aiemmin. Olisi kyllä joskus hauska nähdä, miten Mesta menisi agirataa jonkun oikeasti osaavan kanssa, kun se kyllä lukee kaikki ohjaukset hyvin, mutta itse ohjaan niin huonosti, ettei siinä koirakaan parastaan pysty antamaan.

Saatiin taas hyvää, uutta inspiraatiota ja täytyy kotona jatkaa harjoituksia. Videolla muutama pätkä eiliseltä, Vilin emäntä meitä ystävällisesti kuvaili.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti